Selamat Datang... Ahlan wasahlan...

Thursday, June 9, 2011

Jangan Biarkan Anda di'cop' Sebagai Muflis!!

Assalamualaikum wbt....

Lama tak menulis, kali ini sebut pasal muflis pula. Muflis tu semua orang tahu, maksudnya dalam akaun '0' atau negatif. Semua orang tak nak akaun dia negatif betul tak?

Baru-baru ni seorang tokoh Nusantara, Syeikh Nuruddin Al-Banjari datang ke Kampung Pandan (Jumaat lepas). Saya terpanggil untuk menghadiri ceramah selepas solat maghrib. Antara bait-bait kata beliau semasa ceramah tersebut ialah (maksudnya lebih kurang):

Di akhirat nanti pahala-pahala anda akan dituntut. Hatta seorang suami pun akan dituntut pahalanya oleh isterinya sendiri! Masing-masing akan cuba untuk menyelamatkan diri sendiri. manusia ketika itu semuanya "Nafsi-Nafsi".
 ** "Nafsi-Nafsi" itu bermaksud memikirkan hal sendiri-sendiri.
Syeikh Nuruddin Al-Banjari

Nah, bagaimana pula seorang isteri sampai sanggup untuk menuntut pahala dari suaminya sendiri? Ok, kita lihat semula apakah tanggungjawab-tanggungjawab seorang lelaki. Sebagai seorang lelaki, kita diberikan pertanggungjawaban kepada 4 orang perempuan. Siapa?


  • Ibu - Setelah ibu tua, seorang lelaki berkewajipan untuk menjaga ibunya
  • Isteri - Isteri perlu diberi didikan agama atau menggalakkannya menuntut ilmu agama. Seorang suami wajib menyuruh isterinya menutup aurat ketika berada dihadapan lelaki bukan mahram. Nafkah zahir dan batin wajib diberi
  • Saudara Perempuan - Sama ada kakak atau adik, sentiasa berikan mereka nasihat agar mereka menjadi anak yang solehah dan taat perintah Allah
  • Anak Perempuan - Wajib bagi seorang ayah memberikan didikan berkaitan dunia dan akhirat serta mendidik anaknya sehingga dapat menentukan dan memilih mana yang benar dan menjauhi segala yang haram (batil)


Di hari akhirat nanti, keempat-empat perempuan ini akan menuntut balas andaikata ada diantara tanggungjawab-tanggungjawab tersebut tidak dilunaskan. Mereka akan menuntut tanpa mengira siapa orang yang dituntut tersebut. Di akhirat nanti, semuanya "Nafsi-Nafsi"


Hai orang-orang yang beriman, peliharalah DIRIMU dan KELUARGAMU dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.
(At-Tahrim 66: Ayat 6 )

Wallahua'laam...