Pages

Selamat Datang... Ahlan wasahlan...

Friday, September 9, 2011

Daftar UTM kali ke-2

Alhamdulillah kelmarin saya dah berjaya mendaftarkan diri di Universiti Terulung Malaysia atau lebih dikenali dikalangan sahabat-sahabat saya sebagai Universiti Tarbiyah Mahasiswa (UTM la tu).

Kali ini kali ke-2 daftar kat UTM ni. Untuk PhD atau Doktor Falsafah. Umur saya masih lagi 22 tahun dan akan masuk 23 tahun pada hujung bulan 10 ni. Macam tak percaya pulak ambil PhD masa umur macam ni. Alhamdulillah ini rezki saya. Setiap orang ada rezki masing-masing yang Allah telah tetapkan. Semoga rezki yang dikurniakan dapat saya syukuri dan menjadikan diri lebih tawadhuk.

Sebenarnya bukan mudah nak menempuh alam falsafah kedoktoran ni sebagai fast-track student. Means dari Bachelor Degree terus ke PhD tanpa perlu mengambil Master. Baru je start, dah macam-macam tekanan dihadapi. Antaranya sering tertanya-tanya "Apa contribution aku? Apa selepas ni yang akan dicapai?" . Lepas tu ada jugak orang cakap "Budak ni boleh ke? Buat apa nak habis belajar cepat-cepat" dan pelbagai kata-kata yang membuatkan moral down.

Orang-orang kampung juga sanak saudara dan keluarga sendiri meletakkan pengharapan yang tinggi. Baru kali ini saya merasakan pengharapan dari mereka begitu tinggi. Ada pakcik-pakcik dan makcik-makcik yang memberikan kata-kata semangat untuk melihat kejayaan memperoleh PhD dalam keluarga kami. Agak berat sebenarnya tanggungjawab yang harus digalas. Tidak semudah yang dilihat oleh pandangan mata. Tetapi akan saya usahakan yang terbaik dan semoga reda Allah sentiasa mengiringi bersama...

Dapat supervisor yang baik amat penting sekali. Alhamdulillah dapat jumpa dengan Dr. Athif. Baru kenal 2 bulan, tapi rasa macam dah setahun. Walaupun Dr. Athif ni baik, tapi macam tegas gak la bila tak buat keje (hopefully dia tak baca post ni. hehe.... ). Nasihat beliau banyak berguna untuk masa depan. Dia kata, "Tak perlu hirau sangat orang yang tak suka pelajar fast-track ni. Analoginya begini, kalau kanak-kanak dah mumayyiz, tiada masalah nak solat di saf hadapan. Awak faham kan maksud saya".

Suasana dikelilingi kawan-kawan yang baik pun amat membantu. Ili, Nuqman, Asyraf, dan Khairuddin ialah group kami under Dr Athif. Diorang banyak membantu dan saya hargai pertolongan-pertolongan mereka. Pesan abang Din (Khairuddin), kalau jumpa Dr. Athif ke atau buat apa-apa, jangan lupa rakam. Nanti boleh revise semula.

Akhir sekali, mohon doa daripada sahabat-sahabat semua ya. Moga dipermudahkan jalan ini dan berjaya dengan cemerlang mengikut tempoh perancangan. Moga kejayaan saya nanti juga merupakan salah satu umat Islam, dan memberi semangat kepada seluruh umat Islam untuk terus mencari Ilmu demi memartabatkan Islam.

2 comments:

Cik Sara said...

Tahniah3x...

Semoga jalan yang dipilih memberi manfaat kepada diri dan masyarakat sekeliling...

Dengar kata nak g Jepun? Tahniah.. Mimpi hampir menjadi kenyataan...

Gambatte ne...

. said...

Amin...

InsyaAllah pergi ke sana seminggu. 17-23 Sept... Tak tahu sempat ke x hadir majlis konvo peringkat fakulti...