Pages

Selamat Datang... Ahlan wasahlan...

Friday, January 13, 2012

Japan: Budaya Kerja Yang Anda Mesti Tahu

Assalamualaikum wbt....
dan
Salam Sayyidul Ayyam

Kali ni saya ingin berkongsi mengenai budaya kerja Jepun yang oseM! (baca awesome). Selalunya bila orang berbicara mengenai Jepun, mereka akan 'tabik spring' kepada masyarakat Jepun. So, kita tengok dengan lebih dekat apa budaya kerja mereka yang membolehkan mereka terus mengorak langkah ke hadapan dengan LAJU.
.
.
.
Sebelum tu, cuba lihat gambar di bawah ni...

Gambar hiasan: Pekerja-pekerja di Jepun

Okey, apa persamaan yang anda dapat?

Semua berjalan kaki?

Hurm... betul jugak tu. Tapi ada satu lagi... cuba teka lagi....

Baju mereka semua lebih kurang sama?

Ya! Itu yang saya nak maksudkan. Baju yang mereka pakai ke pejabat kesemuanya nampak lebih kurang sama. Anda takkan dapat membezakan antara CEO dengan pekerja biasa, kerani, technician, engineer dan lain-lain. Kesemuanya kelihatan sama. Apa positifnya bila jadi begini?

Kesannya ialah, bila semua pekerja kelihatan serupa, mereka tak dapat bezakan siapa yang lebih baik dikalangan mereka. So, mereka akan menghormati sesama mereka. Yang senior tidak timbul rasa ego akan senioritinya. Yang baru pula takkan rasa disisihkan atau terlalu merendahkan diri. Masing-masing akan cuba melakukan yang terbaik terhadap kerja mereka.
.
.
.
Cara berpakaian seperti ini juga dapat kita lihat pada Jemaah Haji. Samada orang kaya atau miskin, tua atau muda, berpangkat atau tidak, kesemuanya memakai pakaian ihram yang serupa, iaitu berwarna putih. Jemaah Haji saling merasakan kesatuan hati dan dapat fokus pada ibadah yang mereka laksanakan.

Gambar hiasan: Suasana ketika musim Haji

Oleh itu, kesimpulan yang dapat dirumuskan ialah...

Cara berpakaian sama = memudahkan kesatuan hati
Niat sama = memudahkan kesatuan hati

Kesatuan hati = meningkatkan PRODUKTIVITI

Wallahua'laam...
Wassalamualaikum wbt.

No comments: